Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

Jangan Lupa FOLLOW kita ye

Tuesday, October 27, 2015

Manfaat Mineral kepada tubuh..




Seperti halnya vitamin, mineral adalah nutrisi penting untuk pemeliharaan kesihatan dan pencegahan penyakit. Mineral dan vitamin bertindak secara interaksi. Anda perlu vitamin agar mineral dapat bekerja dan sebaliknya. Tanpa beberapa mineral / vitamin, maka beberapa vitamin / mineral tidak berfungsi dengan baik. 

Mineral dapat diklasifikasikan menurut jumlah yang diperlukan tubuh Anda. Mineral utama (major) adalah mineral yang kita perlukan lebih dari 100 mg sehari, sedangkan mineral minor (trace elements) adalah yang kita perlukan kurang dari 100 mg sehari. Kalsium, tembaga, fosfor, kalium, natrium dan klorida adalah contoh mineral utama, sedangkan kromium, magnesium, yodium, besi, flor, mangan, selenium dan zinc adalah contoh mineral minor. Pembezaan jenis mineral tersebut semata-mata hanya berdasarkan jumlah yang diperlukan, bukan kepentingan. Mineral minor juga penting dibandingkan mineral utama. Kekurangan mineral minor akan menyebabkan masalah kesihatan yang juga serius.

Ketika pola makan Anda sihat dan bervariasi, Anda mendapatkan cukup mineral. Namun, bila pola makan Anda tidak seimbang atau Anda memiliki gangguan penyerapan mineral, Anda dapat mengalami kekurangan mineral. Dalam eadaan i tersebut, Anda mungkin perlu mengambil suplemen mineral dan vitamin.

Manfaat mineral untuk tubuh sangat banyak. Berbagai jenis mineral yang ada memiliki fungsi masing-masing yang sangat penting untuk tubuh kita. Sebagian besar mineral membantu untuk menjaga metabolisme dan keseimbangan air dalam tubuh, serta menjaga kesihatan tulang.

Beberapa manfaat mineral diantaranya adalah :
Boron : Bermanfaat untuk kesihatan tulang, menjaga fungsi otak, anti penuaan, menjaga kesihatan seksual, mencegah kanser, mengobati penyakit alzheimer, 
Kalsium : Menjaga kesihatan tulang, mencegah artritis, menjaga kesihatan gigi, berperanan dalam penurunan berat badan, mencegah kanser usus besar, penyakit jantung, dan tekanan darah tinggi.
Tembaga : Bermanfaat untuk fungsi otak, perawatan kulit, radang sendi, kekurangan hemoglobin, kekebalan, dan penyakit jantung.
Yodium Bermanfaat untuk perawatan rambut, menjaga metabolisme tubuh, kehamilan, hingga kanser.
Besi Membantu pembentukan hemoglobin, menjaga metabolisme tubuh, membantu mengatasi anemia, dan menjaga fungsi otak.
Magnesium Bermanfaat untuk mencegah tekanan darah tinggi, serangan jantung, cramp, diabetes, asma, menjaga kesihatan tulang, dan baik untuk masa kehamilan.
Mangan Menjaga metabolisme tubuh, mencegah osteoporosis, kelelahan, keradangan, epilepsi, menjaga fungsi otal dan alat reproduksi.
Fosfor Menjaga kesihatan tulang, fungsi otak, perawatan gigi, metabolisme tubuh dan fungsi seksual.
Kalium Mengatur tekanan darah, mencegah penyakit jantung, gangguan otot, cramp, gangguan ginjal, radang sendi, dan menjaga ketersediaan air dalam tubuh.
Natrium Menjaga keseimbangan air dalam tubuh, menjaga tubuh dari  sinaran matahari, menjaga fungsi otak, anti penuaan, dan mencegah cramp otot.
Zinc Untuk perawatan kulit, enzim, jerawat, penyembuhan luka, gangguan postrate, membantu dalam penurunan berat badan, reproduksi, perawatan mata dan rambut.

Mineral yang baik bagi tubuh adalah mineral organik yang hanya boleh didapatkan langsung dari sayur dan buah – buahan atau secara tidak langsung dari daging haiwan Hal tersebut dikeranakan tumbuhan dapat memproses mineral dari tanah melalui fotosintisis dan merubahnya menjadi organik.


kredit info yukiberbagisehat.blogspot.my


*************************************************
Kalau dah berkenan, jangan segan2 nak contact ye..

ID Shaklee 854784

SMS/Wassap 0199517292

FB - 
https://www.facebook.com/JomSinggahShoppe

Msg thru FB Jom Singgah Shoppe -https://www.facebook.com/messages/JomSinggahShoppe

IG- @jom_singgah_shoppe


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Bagi yang tambah saham akhirat boleh usha blog n fb Kak Elly ye,

Blog http://eksekutifsuri.blogspot.com/